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Healthy Learning

Why we think it would make sense to integrate the subject of trauma into teacher training
2020 * 2021 in Vienna
Angelika Radax * Ingrid Otepka

In this article we give an overview of trauma from a scientific perspective, and we illustrate how this knowledge can be integrated into our working life, our job with refugees in the framework of German courses. By using examples of teaching in class, we spell out how the consequences of trauma can be seen and felt, and how we as educators can take solution-oriented action.

Baumtext

”That the German course is actually predestined to incorporate the subject of trauma, especially to consider, to loosen, to address (whatever it is) the speech­less­ness as a result from trauma, has become very clear to me. And to regard the other side, I believe that educators simply fail when dealing with refugees, if they have no idea handling trauma.“

─ Anke Gerber, philosopher & pantomime

Translation coming soon

Inhaltlicher Beitrag

Wertfreie Wertevermittlung im Deutschunterricht

© 2018 V&R unipress GmbH, Göttingen
veröffentlicht in ÖDaF‐Mitteilungen 1/2018, Jg.34, 95-102

Angelika Radax * Ingrid Otepka

In diesem Beitrag gehen wir der Frage nach, unter welchen Voraussetzungen Wertevermittlung im Rahmen von Integrationskursen in Österreich gelingen kann. Die Basis bilden aktuelle wis­sen­schaft­li­che Erkenntnisse aus der Psychologie und Psychotherapie. Was wir mit der so­ge­nann­ten wertfreien Wertevermittlung meinen, und wie diese in der Unterrichtspraxis konkret umgesetzt werden kann, findet sich in diesem Beitrag.
Wir freuen uns über einen inhaltlichen Austausch zu diesem Thema.

Selbstaendigkeit